Snart kommer jag att vara i gammal fin form


Caisa i form
Se upp världen! Här kommer Caisa med full kraft!

I december gick jag till min husläkare. Jag var trött, andfådd och orkeslös plus en del andra symptom. Hon hittade bara ett fel, Jag hade väldigt högt blodtryck. Det gjorde mig verkligen förvånad eftersom jag i hela mitt liv haft lågt tryck. Hon skrev ut medicin som jag tagit sedan dess.

Efter första veckan kände jag viss lindring av mina symptom. Men snart var de ungefär de samma som förut. Jag borde förstås ha gjort ett återbesök. I stället låg jag mest hemma på sängen och surfade på nätet med min laptop. Ja, jag vet att det var idiotiskt. En anledning att jag inte kontaktade min husläkare var att jag började misstänka att det kanske var något allvarligt fel och att jag inte skulle bli bättre. Alla möjliga troliga och mindre troliga sjukdomar snurrade runt i hjärnan. Från diabetes och hjärtsjukdom till någon sorts cancer.

Den oron gjorde att jag fortsatte att göra ingenting. Jag blev en soffpotatis av värsta slag. Ännu mer trött, orkeslös och svag.  Blev andfådd bara av att gå ned till affären i hörnan.

Som vanligt jobbade jag i år som volontär i Pride House. På fredagen, när vi var i Pride Park, påpekade min bästa väninna att jag verkade piggare och starkare. Det gav mig första ledtråden till lösningen. Tack G!

19/8 var jag på ett rutinbesök hos min endokrinolog. Någon vecka innan hade jag tagit en hoper blodprover och alla värden var prima. Jag berättade om min trötthet och orkeslöshet. Efter en hel del frågor och samtal ställde hon diagnosen – jag var utan tvekan en extrem soffpotatis.

Det positiva med det är att det är mycket lätt att åtgärda. Hon ordinerade två femtonminuters promenader om dagen de två första veckorna. Efter det bör jag vara någorlunda i form. Ökar sedan på dosen och farten efterhand. Så efter ca en månad bör jag vara i min gamla form igen.

Se upp världen! Här kommer Caisa med full kraft!

Kommentera

