Att möta sin fylgja


Hednisk Häxkittel

Så mycket jag gått runt utan att veta!

Senaste tiden har jag kännt mig ganska mätt på häxböcker med wicca-fokus. Jag har börjat så smått att vända mig mot det fornnordiska, mot mitt eget ursprung. Ja, för såvitt jag vet har jag inget annat ursprung. De personer i släkten som har släktforskat har bara hittat nordbor, skandinaver, ”svenskar” (i den mån riket Sverige nu har funnits – det beror ju lite på hur långt tillbaka man kommer) så långt ögat når.

Jag har funnit något som gick rakt in i mitt hjärta. Likt en sjuten pil träffade den.
Jag pratar om Fylgjor.
I alla fall tilltalas jag av den tolkning av dem som gjorts av mer sentida historiker, om det verkligen var som de tror kan man kanske inte vara säker på. Eller kan man det? Jag har inte gjort så mycket efterforskningar än att jag vet det.
En fylgja…

View original post 917 fler ord

Kommentera

