Basinkomst — kostnad 134 miljarder, finansierat med 200 miljarder (video)


Christian Engström, Pirat

Se videon (62 min) Se videon (62 min)

Garanterad basinkomst för alla i arbetsför ålder går att finansiera inom statsbudgeten. I den här filmen (62 min) presenterar jag ett förslag till basinkomst som skulle kosta 134 miljarder att införa. Jag presenterar också ett förslag till finansiering av reformen som är på 200 miljarder, och alltså täcker kostnaden med god marginal.

Själva förslaget till basinkomst ser ut så här:

  • 8333 kronor i månaden…
  • …till alla i arbetsför ålder (20-65)…
  • …som bor i Sverige…
  • …och inte har några andra inkomster

Beloppet 8333:- per månad motsvarar 100.000 per person och år (vilket är lätt att räkna med). Det ska täcka hyra och nödvändiga levnadsomkostnader. Den här nivån ligger i linje med vad som redan gäller idag i olika system som till exempel det kommunala försörjningsstödet (socialbidrag), normen för existensminimum, folkpension och studiemedel. Jag uppfattar det också som att de flesta i  Facebook-gruppen Medborgarlön istället för basinkomst är ganska…

View original post 189 fler ord

Kommentera

